Et skrift: Kladde

Et skrift: Kladde

Disse artikler udgives hermed i en pirat-udgave under arbejdsbetegnelsen KLADDE.

Den udtrykker sig om metoder, forståelse og pædagogiske udgangspunkter indenfor undervisning og opdragelse.

 

KLADDE er ikke en færdig udgivelse, men et skrift i udvikling.Den henvender sig til eksisterende og kommende lærere, pædagoger, ledere, frivillige, praktikanter, forældre, socialarbejdere og andre, der har eller ønsker ansættelse på, deltagelse i, praktik på eller på anden måde tilknytning til visse private skoler m.v.

 

Med KLADDE gør vi os håb om, at I kan blive inspireret til at gøre tanker og forestillinger om jeres egen deltagelse i den virksomhed, det drejer sig om.

 

Previous Next
  • 1
  • 2
  • 3
Hvad er en skole? af Anders Svensson.   Hvis jeg var blevet stillet dette spørgsmål dengang jeg selv gik i...
Hvad er en elev? af Ole Tarp.   Der er mange måder at se på en elev på. 
Man kan f. eks. se på en elev som...
Hvad er en lærer? af Ole Tarp. Der er forskellige måder at se på hvad en lærer er. 
Traditionelt således: Bageren...
Hvad er en forstander? af Anders Svensson.   Skal forstanderen vække eleverne?
 Skal forstanderen vaske...
Lærernes sammenhold af Hanne Vesterborg.   Hvad? 
Lærerens opgave er, betragtet fra en overordnet vinkel,...
Skolen uddanner moderne mennesker af Lone Torbensen For at kunne uddanne moderne mennesker, må vi først gøre os klart, hvad det...
Skolen uddanner alle elevens sider af Hanne Vesterborg Ud fra en ideel betragtning, så lærer mennesker sig alt det, de virkelig...
Skolen og lærerne tage udgangspunkt i hver enkelt elev af Lotte Løfler. Vi har som et overordnet mål, at hver af vores elever på skolen skal have lov...
Lærerne opgiver aldrig eleverne af Inger Hovde. Der er ingen grund til at forklare, hvad det vil sige at opgive andre mennesker...
Om at sætte sig store mål af Lotte Sørensen. Da Patrick kom hen til vores skole i august, stillede han virkelig ikke mange...
Om oplevelsernes betydning for menneskernes udvikling af Inger Hovde. Hvad er en oplevelse? 
Gode oplevelser huskes, fordi de forandrer dem, der har...
Hver elev røres i sit inderste... af Lisbeth Krohn. Da Jens kom hjem fra 4 måneders Asiens-rejse, kunne han læse. Det kunne han...
Vi følger altid programmet - undtagen... af Lisbeth Krohn. Hvad er et program?
 - Køb lige et program, siger den ene teatergænger til...
Indlæring skal være en fest af Anders Svensson.   Lærerens egenoplevelser af dårlig og god undervisning er ofte det...
Integrationsmiljøets vacuum effekt af Lisbeth Krohn. Hvad er et integrationsmiljø? 
Vi har mennesker i alle aldre på...
Om at være mobil af Ole Tarp. Fra et sted ser man kun kort
Det har alle astronomer måttet sande, indtil den...
Om betydningen af at tage del i verdenshistorien af Lotte Løfler.   Vi har altid delagtiggjort eleverne i verdens store spørgsmål. De skal...
Undervisningen skal være virkelighedsnær af Ole Tarp. Enhver læreproces må nødvendigvis starte med den eller de personer, som skal have...
Skolens undervinsingsmetode: DmM af Elsebeth Søndergård   Undervisningens metode ligger fast på langt de fleste af skoler....
Skolen som kulturcentrum af Anders Svensson   Jeg har en drøm om, at vores skole skal være et kulturcenter i vores...
Sport - en medvirkende opdrager! af Lotte Sørensen   Sport hører til livets grundelementer. 
Ligesom nydelsen og udøvelsen...
Værdien af de ydmyge aktiviteter af Lotte Løfler   På vores skoler har de ydmyge aktiviteter altid været en strålende del...
Om økonomien på skolen som en del af programmet af Lotte Løfler   Vi har eksperimenteret på mange måder gennem årene med hvordan vi deler...
Hellere gang i den end harmoni af Anders Svensson   Det er helt almindeligt at omgås hinanden uden egentlig at vide, hvad...
Når ballen er givet er det ovre af Anders Svensson   Thomas har været hos os i lang tid nu. Han er glad for at gå på...